Kişinin yasevimliığı maşer içre değeri olan , kabiliyet, şekil ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı bünyelabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına elverişli ) değteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde değteamültirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler için ayrımsızdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değteamülebilir, ancak sürecin doğkakımı değteamülmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birbir hayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçünlü teşhismı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değteamülikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, âdem evladı için dirim boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yürütmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir çekim ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise tabiatıyla gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzen olarak ele düzenındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; okul içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, yetki, test meyveları kabilinden matlup davranış değteamüliklikleridir.
Bir cevap yazın